חיידקים טובים – מה כל כך טוב בהם?

ניווט מהיר

חיידקים מתקשרים לנו בדרך כלל כדבר רע שפוגע בבריאותנו, אך בפועל רק כ-1% מכלל החיידקים גרמו לשמם הרע ללכת לפניהם בתור מחוללי מחלות. למעשה, רובם כלל אינם מסוגלים לפגוע באדם ולצד החלוקה של חיידקים רעים וחיידקים שאינם פתוגנים, ישנם גם חיידקים טובים שבעצם לא רק מועילים לבריאותנו אלא גם משתתפים בתהליכים רבים בחיינו. רוצים לדעת יותר? הנה הרחבה בנושא זה.  

חיידקים ששומרים על מערכת העיכול שלנו

האם ידעתם כי כל אדם נושא בתוך המעיים שלו בין חצי קילו לקילוגרם שלם של… חיידקים? רבים מהם נפלטים בכל יום עם הצואה שלנו והשאר ממשיכים להתרבות ולשגשג בתוך הצינור הזה שאחראי על הספיגה והפרשת הפסולת מן הגוף. החיידקים הטובים במקרה זה, הם כל אותם אלו שמרפדים את דופן המעי ומהווים את הפלורה הטבעית שלו. הם מגינים עליו מפני השתלטות עוינת של פתוגנים שונים (פטריות, עובשים, חיידקים ווירוסים) ומונעים מאותם זיהומים להתרבות ולהגיע לזרם הדם. בנוסף, אותם חיידקים מתגברים את העיכול שלנו ומבצעים מטאבוליזם לחומרים שמראש אינם מתעכלים היטב על ידי האדם, בין היתר לקטוז (ממקור חלב), גלוטן וסיבים תזונתיים. באופן זה החיידקים הטובים עוזרים לנו לעכל את המזון ומונעים התפתחות של שלשולים.

חיידקים טובים

חיידקים שאחראיים על המשקל ויכולת הרבייה שלנו

בשנים האחרונות, התפתחה לה סברה בעולם המדע לגבי היכולת של חיידקי המעי להשפיע על איברים מרוחקים מהם. מחקר שבוצע בישראל מצא קשר בין מצב הפלורה הטבעית שבמעי לסטטוס האנרגטי שבגוף. הסברה היא שאוכלוסיית החיידקים הטובים במעי מייצרת בעצם ויטמינים מקבוצת B, שאחראיים על מאזן האנרגיה של הגוף. הוויטמינים הללו נספגים במעי ועוברים לזרם הדם, כך שלאורך שעות היום והלילה ובזמן צום, הגוף שלנו עדיין נהנה מאספקת ויטמינים החיוניים להפקת אנרגיה. כך נמצא הקשר בין סטטוס חיידקי המעי לבין שמירה על משקל גוף תקין ואפילו תקינות השחלות. להרחבה בנושא, לחץ כאן

החיידקים הרומנטיים 

האם ידעתם כי בכל נשיקה עם בני הזוג שלכם, אתם למעשה מחליפים איתם כ-80 מיליון מיקרובים מסוגים שונים שכוללים בעיקר חיידקים? החיידקים הטובים שלנו נמצאים לאורך כל מערכת העיכול שלנו, שמתחילה בפועל מהפה. תוצאות מחקרים גילו שהרכב החיידקים בפה קשור למשיכה בין שני אנשים במהלך דיבור ונשיקה. הרכב אידיאלי ימשוך את הפרטנרים בעוד בעיות שיניים, עששת ודלקות חניכיים, שמפרות את האיזון בין החיידקים הטובים לרעים, יורגשו ולו אף באופן בלתי מודע על ידי הפרטנר, מה שעשוי להסתיים בערב של בכי וגלידה על הספה בסלון ולא בתחילתה של זוגיות מופלאה.    

בנוסף, חשוב לציין את העובדה שגם הריאות שלנו, שחשופות לעולם החיצון, מרופדות אף הן בשכבה של חיידקים טובים, שאולי גם הם מורגשים על ידי הפרטנרים שלנו בזמן דיבור או נשיקה וקובעים את המשיכה. המסקנה – חיידקים לא רק גורמים למחלות, חלקם חיוניים לבריאותנו ואולי גם להיבטים הרומנטיים שבחיינו. ככל שנלמד כיצד לשפר את הרכב החיידקים הטובים בגופינו, כך ייתכן ונרוויח מכך ערכים מוספים שאולי עדיין לא נחקרו, אך ללא ספק מעניינים וחשובים ביותר. 

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם: