משתעלים ללא הרף? כל מה שצריך לדעת על התקפי שיעול

ניווט מהיר

שיעול כרוני יכול להיות מטרד של ממש. לעתים קרובות אנשים יכולים לחוות מצב שבו השיעול, אשר מהווה בשגרה מנגנון טבעי של הגוף האנושי להתמודד עם מזיקים ומטרדים במערכת הנשימה, הופך להיות אגרסיבי, טורדני, ומטריד מאוד. בין אם אתם או אחד הקרובים שלכם חווים התקפי שיעול בלילה אשר חוזר מערב וערב ומפריעים לשגרת השינה הקבועה שלכם או של אחד מיקיריכם, בין אם מדובר על התקף שיעול פתאומי אשר מופיע ללא סממנים מקדימים, התקפי שיעול בלילה ילדים, אחת הסיבות הגדולות והנפוצות ביותר לדאגה אצל הורים ביחס לילדים הקטנים שלהם, שמא מדובר בהתקפי שיעול עם ליחה – אזי שהכתבה הקרובה היא בדיוק מה שהייתם צריכים, על מנת להתמודד עם התקפי שיעול בצורה מיטבית יותר.

מהו שיעול? כיצד שיעול שונה במהותו מהתקפי שיעול?

השיעול הוא בעצם התנהגות טבעית, או בעצם רפלקס טבעי של הגוף, אשר נועד שבסופו של דבר להעיף ולסלק מדרכי הנשימה שלנו וממערכת הנשימה הכוללת אשר מכילה גם את הריאות שלנו דברים מזיקים למערכת זו כגון – זיהומים, ליחה, או גופים זרים שלא אמורים לנכוח במערכת הנשימה של גוף האדם שלנו. מצד אחד מדובר במנגנון חשוב ביותר לגוף האדם, אשר מהווה חשיבות עליונה למהלך החיים התקין שלנו, אך מחד גיסא, שיעול טורדני, חוזר, ובלתי פוסק, יכול להפוך להיות מטרד גדול מידי על אורך החיים התקין שלנו. להתקפי שיעול יש מיתוסים רבים ודעות שונות בקרב מומחים רבים, זאת כאשר ישנם גם תרופות סבתא ידועות ומוכרות לטיפול בהתקפי שיעול.

חלוקה של שיעול ושל התקפי השיעול למספר סוגים עיקריים

כאשר אנחנו מסתכלים על התקפי השיעול השונים, אזי שניתן לחלק אותם למספר סוגים עיקריים של התקפי שיעול. הצד הראשון מתייחס לשיעולים חריפים, אשר יכולים להיווצר עקב מחלות קצרות וחריפות בתגובתן, מחלות שכאלה יכולות לגרום התקפי שיעול בלילה אשר מהווים מטרד גדול, התקף שיעול פתאומי, ובמקרים רבים יכול לגרור איתיו גוף התקפי שיעול עם ליחה. בסופו של דבר מדובר על סוג של שיעול אשר יכול ללוות אותנו ולהטריד את מהלך החיים התקין שלנו לאורך של עד 3 שבועות סך הכל, ומדובר על שיעול אשר יכול להופיע גם אצל ילדים אשר נדבקים כאמור במחלות רבות לעתים קרובות, ומדובר בשיעול אשר יכול ליצור התקפי שיעול בלילה ילדים.

הסוג השני של התקפי השיעול, אותו הסוג אשר נמשך לפרק זמן אשר עולה על פרק הזמן של התקפי שיעול חריפים, הינו שיעול אשר נקרא גם שיעול כרוני. מדובר על שיעול בלתי פוסק, אשר מופיע לאורך זמן רב בחיים שלנו, ובסופו של דבר מדובר על התקפי שיעול אשר גורמים לפגיעה רצינית באיכות החיים שלנו בשגרה. גם סוג זה של התקפי שיעול יכול לגרום לתופעות כגון התקפי שיעול בלילה ילדים זאת כאשר הילד אשר יחווה אותה יכול לעתים קרובות לסבול מהפרעות חמורות לשינה, ומדובר על סיטואציה לא נעימה של התקפי שיעול בלילה. הסיבות השונות לשיעול כרוני הן מגוונות ויכולות להשתנות בין בני אדם ובהתאים לגיל השונה של אותם בני אדם. גם השיעול הכרוני יכול לגרום להתקפי שיעול עם ליחה, אשר מהווים מטרד גדול על הסובל מהן אך גם מהווה מטרד לסובבים אותו, ובנוסף לכך גם זה יכול לגרף התקף שיעול פתאומי. את הסיבות המגוונות להתקפי שיעול כרוניים ניתן לחלק למספר קטגוריות וקבוצות:

הסיבות השונות אשר יכולו להוביל להתקפי שיעול כרוניים אצל בני אדם

  • עישון זה ידוע ומוכח כי עישון הורס ופוגע נחרצות במנגנון סינון האוויר של הריאות. אחוז גדול ונכבד מהחלקיקים שנכנסים לגוף שלנו כחלק מהעשן של הסיגריות הם חלקיקים שנשארים בדרכי הנשימה שלנו הרבה יותר מן לאחר מכן. יתר על כן, החומרים אשר מצויים בעשן הסיגריות שאנחנו נושפים נדבר ומצטבר על החלקים השונים בריאות שלנו, מה שבסופו של דבר יוצר ריר אשר מכיל את כל החלקים והפסולות שמצטברת בריאות שלנו. הריר המדובר הוא הליחה שאנחנו רגישים במהלך השיעול ומהווה מטרד כל כך גדול על אורך החיים שלנו.
  • תופעות לוואי של צריכת תרופות ישנן מספר מסוים של תרופות, כגון תקופות המשמשות להורדה של לחץ דם בגוף, אשר יכולות לגרור התקפי שיעול יבשים וכרוניים. במידה שאנחנו חווים בשיעול יבש וכרוני לאחר התחלת נטילת תרופה מסוימת, מומלץ ללכת להציג זאת בפני רופא על מנת להחליף את התרופה שאנו משתמשים בה, לתרופה שלה תגרור תופעות לוואי של שיעול כרוני והתקפי שיעול על הגוף שלנו.
  • עודף משקל עודף משקל גורר פגיעה וירידה באיכות התפקוד של מערכות גופניות שונות ומגוונות בחיים שלנו. אחת המערכות שיכולות להפגע כתוצאה מעודף משקל היא מערכת הנשימה, והריאות שלנו. לעתים, הצטברות של שומנים גבוהים באזור הריאות, יובילו לקושי בחלופת חמצן בריאות, אשר יכול להוביל להתקפי שיעול כרוניים גם כן.

איך אפשר לטפל בשיעול באופן טבעי?

כאמור יש סוגים שונים של שיעול כמו למשל שיעול יבש או שיעול עם ליחה. לסוגים שונים של שיעול נהוג לטפל בדרכים שונות. על פי הרפואה הסינית, שיעול הוא חלק ממנגנון הגנה של הגוף שלנו והוא עוזר לנו להוציא החוצה ליחה, נוזלים וחלקיקים זרים. על פי הרפואה הסינית, ניתן לטפל בשיעול באמצעות יצירת הרגלים תזונתיים שונים, בעזרת דיקור ובאמצעות צמחי מרפא. כאשר השיעול מתמשך או מוגדר אפילו ככרוני, חשוב מאוד לפנות לרופא המשפחה בכדי לשלול מחלות ריאות ומחלות גרון.

חליטות צמחי מרפא

יש כמה צמחי מרפא המסייעים לטיפול בשיעול. למשל, חליטה של עלי רוזמרין, עלי פרי האפרסק ועלי צמח הסמבוק עוזרת במצבים של שיעול יבש מאוד. גם לימון סחוט ומים רותחים יחד עם ג‘ינג'ר ומעט דבש יכול להקל מאוד. ניתן גם להכניס כפית של דבש לפה, מה שאמור להקל מאוד במצבים של שיעול מכל סוג שהוא. חליטות נוספות שיכולות להקל הן חליטת טימין וחליטה המשלבת קליפה של מנדרינה והל כתוש. ניתן גם לחתוך בצל ושום שנחשבים לשני שורשים עם סגולות רפואיות ונוגדי חמצון עוצמתיים במיוחד. כל מה שצריך לעשות זה לחתוך את שניהם או אחד מהם ולהשרות למשך היום או הלילה עם דבש. אחר כך, צריך לשתות או ללגום את המים שיצאו. ניתן גם לעשות שימוש במבער שמנים איכותי ולשלב בו שמן ריבנסרה. בכל אופן, שמדובר בשיעול טורדני הנמשך זמן רב, מומלץ לגשת לרופא הילדים.

לסיכום, אם אתם סובלים משיעול, מומלץ לנסות קודם כל לטפל בו בדרכים טבעיות או פשוט לחכות שהשיעול יחלוף מעצמו. אם הוא לא חולף, כן כדאי לנסות רפואה טבעית ולפנות למומחה לרפואה סינית למשל. ניתן גם לשלב טיפול טבעי עם טיפול המבוסס על מרשם רופא, כל מקרה כמובן ייבחן לגופו. הימנעות מעישון תזונה מאוזנת ושמירה על מערכת חיסונית חזקה מסייעים להפחית את הסיכוי לשיעול ולמחלות כרוניות המעודדות שיעול יבש או לח.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם: