אקולליה מהי?

ניווט מהיר

אקולליה היא תופעה התנהגותית או תופעה רפואית, שהתסמין העיקרי שלה הוא כאשר אדם מסוים חוזר אחרי מילותיו של אדם אחר, באופן בלתי מתואם ובלי שום קשר לסיטואציה החברתית בה הוא מצוי. התופעה, אשר מתוארת בדרך כלל בתור תופעה התנהגותית, והמאפיין העיקרי והמשמעותי ביותר שלה זה חוסר בתקשורת חברתית. לדוגמה, כאשר הורה יפה אל הילד שלו וישאל לשלומו, ובמקום לענות את התשובה לשאלה הילד יחזור על מילות השאלה במדויק – זו היא סיטואציה קלאסית של אקולליה. בשורות הקרובות, נרחיב עוד על תופעה זו, מי סובל ממנה, ומה הם המאפיינים השונים של התסמין הרפואי הזה.

מתי אקולליה מופיעה בדרך כלל?

בראש ובראשונה, התופעה מופיעה כאשר יש הפרעות התפתחות שונות אצל הילד או הנער שסובל ממנה. הפרעות התנהגותיות לדוגמת – אוטיזם, או כל תופעה התנהגותית אחרת שנשענת על  הספקטרום האוטיסטי לצורותיו. אקולליה, ניתנת להשוואה לרוב למצב של טיקים, וניתן למעשה למצוא קווי דמיון רבים בין אקולליה לבין טיקים.

הקשר לאנשים שמאובחנים עם אוטיזם

אצל אנשים שסובלים מאוטיזם, אך הם מצליחים לפתח יכולות דיבור על אף האוטיזם בו הם מחיקים, הם לרוב אנשים שמפתחים יכולות דיבור שונות הנשענות על אקולליה ועל התסמינים שלה. מחקרים רבים בדקו ומצאו, כי ישנו קשר ישיר בין התפתחות יכולות דיבור אצל אנשים שסובלים מאוטיזם לבין אקולליה, ומחקר זה מצא כי התופעה מהווה עבור אותם האנשים כמעין אסטרטגיה שמסייעת להם לרכוש את כישורי השפה המעטים בהם הם מחזיקים. תופעה זו, יכולה להופיע גם במסגרת של תסמינים רפואיים ושל סיטואציות רפואיות שונות ומגוונות, זאת לדוגמת התופעות הבאות – דימנציה, תסמונת טורט, סיכוזופרניה, ועוד תסמינים רפואיים ונפשיים לדוגמת אלה.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם: