גמילה מהתמכרויות בשיטת ייחודית

ניווט מהיר

אם אתם או מישהו אהוב וקרוב אליכם סובלים מהתמכרות אתם בטח יודעים כמה הדבר משפיע על החיים שלכם. להתמכרויות יש השלכות קשות על הבריאות הגופנית והנפשית, השלכות כלכליות, קשרים אישיים שנפגעים, אי יכולת להחזיק בעבודה או לשמור על סדר יום ועוד. התמכרויות יכולות לבוא לידי ביטוי בהתמכרות לסם, אלכוהול או חומרים אחרים אבל גם בתנהגויות כמו הימורים, אכילה כפייתית ומין. כיום אנחנו עדים ליותר ויותר אנשים "נורמטיביים" שעושים שימוש באלכוהול ובסמים קלים ביום יום שלהם. ההתמכרות לסמים הפכה להיות כבר משהו שאנחנו יותר ויותר נתקלים בו מאשר איזשהי התנהגות חריגה של אנשים ממעמד אחר משלנו. לכן, הנושא של גמילה מהתמכרויות הפך להיות תחום שכדאי ללמוד ולהכיר.

איך נדע אם אדם הוא מכור?

ישנם מספר סימנים לכך שהאדם מולנו שאדם הוא מכור. פעמים רבות, במקרה של סמים מסוג אופאיטים אבל לא רק, נראה שהמשתמשים בהם מעלים ומעלים את השימוש ואת המינון משום שהגוף שלהם דורש יותר מהחומר כדי להגיע לאותן תחושות. אדם מכור, ישקיע הרבה מהמשאבים שלו, בין אם מדובר בכסף או בזמן, כדי להשיג את הסם. הוא עלול לאבד מתחומי עניין אחרים, להסתגר בביתו ולאבד קשרים חברתיים. פעמים רבות מכורים ניסו בעבר להפחית או להפסיק את השימוש ללא הצלחה. ישנן גם תופעות פיזיות להתמכרות אותן ניתן לזהות במכורים.

מה גורם לאדם להתמכר?

ידוע כי ישנם גורמים המעלים את הסיכוי לאדם להתמכר לחומרים.

  1. רקע משפחתי – פעמים רבות נראה כי ישנם מקרים של התמכרויות שונות במשפחה. במשפחות בן הורה הוא בגדר מכור ישנה נטייה גבוהה יותר להתמכרות.
  2. רקע של קשיים נפשיים או טראומות מהעבר – אלו עלולים להעלות את הסיכוי של אדם להתמכר.
  3. הגורם בסביבתי – כאשר בסביבתו של האדם ישנו שימוש בסמים זה גם מעלה את הסיכוי שאותו אדם ישתמש ולבסוף יתמכר כי הסמים נגישים לו מה שעלול להקשות על ההתנתקות מהשימוש.
  4. גיל – במקרים רבים אנחנו רואים כי בגילאים הצעירים יותר ישנה נטייה גבוה יותר להתמכרות, לדוגמה במקרה של בני נוער הנחפשים לשימוש בסמים בגיל מוקדם.

איך מטפלים במישהו שמכור לסמים ואיך גומלים אותו?

הטיפול בהתמכרות לסמים מתחלק לרוב לשני חלקים, שלב הניקוי הפיזי מהחומרים והשלב בו מתחיל תהליך טיפולי נפשי המלווה את הגמילה הפיזית. בתהליך הגמילה הפיזי, המטופל עלול להרגיש תופעות קשות כמו שלשולים והקאות, נדודי שינה, לחץ דם גבוה, הזעת יתר ועוד, תופעות אלו עלולות להוביל את המכור בחזרה לסם ולכן בשיטות הקלאסיות חשוב מאד שהמטופל ילווה גם רגשית ונפשית כדי לא לחזור לדרכיו הישנות. לכן פעמים רבות מכוני גמילה מציעים את הטיפול במסגרת קבוצתית סגורה המאפשרת פיקוח ותמיכה. פעמים רבות מכורים מגיעים בניגוד לרצונם וצריכים התערבות כדי להחזיק מעמד בתהליך.

איזה שיטות גמילה יש?

ישנן מגוון שיטות גמילה המשתנות ממקרה למקרה. יש להתאים את השיטה למכור הספציפי, להתמכרות שלו, לרמת המוטיבציה, לפן הפיזי של ההתמכרות ועוד. אנחנו מכירים מהסרטים את שיטת 12 הצעדים לדוגמה, אבל ישנן שיטות נוספות. לרוב, שיטות פסיכולוגיות ילוו את השיטה הפיזית. אחת השיטות החדשניות בתחום היא טיפול  ANRשעוסק יותר בפן הרפואי של ההתמכרות. שיטת ה-ANR מטפלת במכורים לאופיאטים. אופיאטים הם חומרים ממכרים במיוחד הפועלים במערכת העצבים, בינהם תוכלו למצוא סמים כמו מורפיום, הרואין ומשככי כאבים כמו פרקוסט. כשאדם מתמכר לאופיאטים הוא לרוב סובל למעשה מהפרעה במערכת העצבים המרכזית שלו. ברגע שהסם נעדר מהמערכת, נוצר דחף קיצוני לצרוך אותו שוב. בשיטת הטיפול החדישה הזו תופסים וחוסמים על ידי תרופה את הקולטנים של האופיאטים במוח. בכך, אפשר להאיץ את תהליך הגמילה בזמן שהמטופל מורדם ולא סובל ממנו. כך ניתן לתקן את הוויסות של המגנון במערכת העצבים. בשיטה זו, לא מתייחסים להתמכרות כמחלה כרונית אלא מנסים לפתור את הפן הרפואי. בזכות הטיפול ניתן למצמם משמעותית את משך תסמיני הגמילה.

איך עובד תהליך גמילה מהתמכרויות בשיטת ANR?

לרוב משך התהליך הוא כשבעה ימים, יש להגיע עם מלווה קרוב. הטיפול מתחיל בפגישת הכנה, הכוללת מתן מידע רפואי ומילוי שאלונים בליווי הצוות הרפואי. ביום בו מתחיל הטיפול המטופל מתאפשר במחלקה ייעודית, עובר בדיקות קליניות ובדיקות מעבדה. לאחר מכן, מרדימים את המטופל באופן מבוקר, ומפעילים את חסימת קולטני האופיאטים. תסמיני הגמילה מהתמכרויות מתחילים להופיע אבל הם בפיקוח ובניהול של הצוות הרפואי. לאחר ההתאוששות מההרדמה, המטופל נשאר ללילה נוסף בפיקוח הצוות ובהשגחתו. ביום השחרור, ממשיכים לתת למטופל תרופה שמשמרת את החסימה של הקולטנים, ומפחיתה את הדחף לאופיאטים תוך שהיא הופכת את הסם בעצם לחסר השפעה. בסיום התהליך, המטופל כבר אינו מכור ברמה הפיזית, הוא ממשיך בטיפול התרופתי למספר חודשים ובסופם לא ירגיש בצורך בסם גם ללא התרופות. במהלך תקופת ההתאוששות המטופל ממשיך לקבל הדרכה והכוונה מהצוות עד שחוזר לחייו.

מדוע חשוב להיגמל ומה היתרונות של זה?

המילה גמילה, מעלה אצל כל אחד ואחת מאיתנו אסוציאציות שונות. בסדרות וסרטים בהם אנו צופים בבני נוער ואנשים בוגרים שהולכים לגמילה, אנו נחשפים למקום שכוח על ומרוחק, מקום שכביכול אמור להיות המוצא האחרון עבור אותם אנשים. הדרך היחידה להתחיל דרך חדשה במקום חדש. העניין הוא שזה לא חייב להיות ככה ויש היום גם דרכים אחרות לעבור גמילה מהתמכרויות, הכל תלוי בסוג הבעיה ובמורכבות שלה. כדי להבין לאיזו גמילה אנחנו צריכים להגיע, יש לאפיין את ההתמכרות ולהבין האם מדובר בהתמכרות לחומרים מסוכנים כמו כימיקלים למשל, סמים ותרופות, או שההתנהגות היא זו המאפיינת התמכרות. שמדובר בגמילה מחומרים כימיים מסוכנים, האדם לא יוכל לחזור לעשות שימוש לאחר הגמילה. כלומר אדם שנמכר מאלכוהול או מסם, לא יוכל לחזור לשתות או לצרוך את הסם שוב בחייו. לעומת זאת, שההתנהגות היא ההתמכרות, יש מצבים שהם הרבה יותר מורכבים ולכן עלינו להתאים את סוג ההתמכרות לסוג הגמילה. יחד עם זאת, התהליך אמור להיות מבוסס על יצירת מערך תמיכתי וחזרה לחיים נורמטיביים. אנשים שימשיכו בדרך ההתמכרות ולא יפנו לגמילה בעצם שמים לעצמם מכשול ברור ולא מאפשרים לעצמם לחזור לחיים נורמטיביים הכוללים עבודה, חיי פנאי, חברה, הקמת משפחה, ניהול זוגיות וכיוצא בזה.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם: