טיפול והתמודדות עם השמנת יתר

טיפול בהשמנת יתר מתחיל בהתמודדות מקיפה עם אורח החיים, מבחינת תזונה, פעילות גופנית ושינוי הרגלים התנהגותיים, האמורים לכלול את ההיבטים הבאים:

  • התמודדות עם צריכת קלוריות ופעילות גופנית
  • הגדרת מטרה לירידה במשקל
  • שליטה בגירויים
  • תגמולים עצמיים שאינם קשורים לאכילה
  • מניעת הישנות המשקל העודף.

בדומה לכל המצבים הרפואיים הכרוניים, התמודדות יעילה עם השמנת יתר צריכה להתבסס על שיתוף פעולה בין המטופל, שצריך להיות בעל מוטיבציה גבוהה, לבין צוות מסור של אנשי מקצוע מתחום הבריאות.
צוות זה עשוי לכלול רופא, פסיכולוג, פסיכיאטר פיזיותרפיסט, מאמן כושר ותזונאי, בהתאם למצב הבריאותי של המטופל האינדיבידואלי.

ראיות מדעיות מצביעות על כך שתכניות רב תחומיות מייצרות ושומרות על ירידה צנועה במשקל של בין חמישה לעשרה אחוזים, לטווח הארוך ובאופן אמין. שלושת השלבים העיקריים של כל תכנית מוצלחת לירידה במשקל כוללים את שלב סינון המזונות, שלב ההרזיה, ושלב התחזוקה, הנמשך למשך שארית חיי המטופל.

תחלואה הקשורה להרזיה. למרות שהשמנת יתר קשורה לתחלואה מוגברת ולתמותה;  אובדן מאסיבי של משקל, ללא פיקוח רפואי וללא שילוב עם פעילות גופנית, עלול להיות בעל השלכות חמורות באותה מידה.
בין הסיבוכים הפוטנציאליים החשובים מהם יש להיזהר בעת הכנת תכנית ירידה במשקל, ניתן למצוא הפרעות בקצב הלב; היפוקלמיה; וסיבוכים פסיכולוגיים, כולל דיכאון והתפתחות הפרעות אכילה, במיוחד הפרעות אכילה מוגזמת.

ניתוח. מטופלים עם השמנת יתר הקשורה עם תחלואה נלווית, זקוקים לניתוח בריאטרי המוביל לירידה משמעותית במשקל, הנמשכת לטווח הארוך.

מטרות הרזיה

באופן כללי, משקל גוף ושומן גוף מקובעים ואינם ניתנים להסרה באמצעות דיאטות או פעילות גופנית. היבט זה עומד בבסיס האתגר של ירידה במשקל ומדגיש את חשיבות הגדרת מטרות מציאותיות לירידה במשקל. הכרה באתגר זה, והבנת הערך של ירידה צנועה במשקל, הוביל לשינוי הפרדיגמה בניהול הרפואי של השמנת יתר, והשתנה ממטרה של ירידה מסיבית במשקל, לשמירה על המשקל הגבוה ביותר האפשרי, תוך ביטול מחלות רקע הקשורות להשמנת יתר, או הפחתתן למינימום.

בנוסף למשקל המטופל, הגורמים אותם יש לשקול בתהליך הגדרת מטרות אישיות, הם משקל בני המשפחה האחרים, כמו גם הרקע התרבותי והאתני של המטופל. מחקר שבוצע בקרב מאתיים נשים שחורות שסבלו מהשמנת יתר, מצא כי ניתן להשיג ירידה גדולה יותר במשקל עם תכנית מותאמת מבחינה תרבותית, מאשר עם תכנית בריאותית כללית יותר.

תחזוקת הרזיה

מדענים שעקבו אחר מדדי בקרת משקל, מצאו כי אנשים שאיבדו לפחות שלושים קילוגרמים ממשקלם, ושמרו על המשקל החדש במשך לפחות שנה, השיגו את מטרתם באמצעות הקפדה על הפעולות הבאות:

  • מודעות לתנודות במשקל האישי
  • צריכת תזונה דלת שומן
  • פעילות גופנית יומית של כשעה
  • הפחתת זמן הישיבה מול המסכים
  • אכילת רוב הארוחות בבית.

נתונים ממחקרים אקראיים של דיאטות בעלות הרכבי חומרים מזינים שונים, מצביעים על כך שהגבלת קלוריות, שליטה עצמית בתזונה והרכבת תכנית ריאלית ובריאה, חשובים יותר מכל ההרכבים הפרטניים התזונתיים עצמם. ירידה במשקל המבוססת על תזונה בלבד, עלולה לגרום לרמות גבוהות של הורמונים המגבירים את התיאבון. לאחר ירידה מוצלחת במשקל, רמות מחזור הורמונים אלו אינן קטנות לרמות שנרשמו לפני הירידה במשקל, כך שיש צורך בתכנון שיטות הרזייה לטווח הארוך, על מנת למנוע את הישנות ההשמנה.

לקריאה נוספת:

עודף משקל והשמנת יתר – יותר משליש מאוכלוסיית ארה”ב הבוגרת סובלת מהשמנת יתר, כתבה מתוך אתר CDC – המרכז לבקרה ומניעת מחלות

המרכז הרפואי ת”א ע”ש סוראסקי – תזונה והשמנת יתר בילדים

כתבה בנושא השמנת יתר מתוך האתר MedlinePlus  – השמנת יתר פירושה אחוז שומן גוף גבוה להבדיל ממצב של עודף משקל המאופיין במשקל גבוה המאופיין במשקל גבוה.

 

כל מה שרציתם לדעת על השמנת יתר – השמנה, מחלתה של חברת השפע, גוררת שורה של הפרעות בפעילות הלב, לחץ דם, רמת הסוכר בדם ועוד. למה משמינים ואיך אפשר להימנע מכך?